التخطي إلى المحتوى

الهجرة إلى تركيا من علي موقع لحظات واتمني ان استمر في نشر كل المعلومات التي تدور حول هذه المقالة من حيث كيفية الهجرة وما المطلوب لكي تدخل هذه الدوله وكل ما يدور حول كيفية الهجره الي تركيا من علي موقعنا اكبر موقع في الشرق الاوسط وان تجدون كل الذي تبحثون عنه

تركيا

تعتبر تركيا واحدة من أبرز الدول التي تقع في الشرق الأوسط، والتي تتميز باختلاط الثقافات والديانات فيها كالإسلامية والمسيحية؛ لأنَّ جزء منها يقع في القارة الآسيوية والجزء الآخر في القارة الإفريقية؛ لذلك يلجأ للسفر والإقامة فيها أعداد كبيرة من الناس ومن مختلف البلدان وتحديداً العربية؛ لذلك سوف نتناول هنا أبرز الشروط والأمور التي يجب أخذها بعين الاعتبار قبل التوجه لتركيا.

الإقامة في تركيا

يجب أن يكون السفر إلى تركيا متوافقاً مع أحد الشروط التالية، وتتضمن ما يلي:

الهجرة من أجل الاستثمار: والمقصود بالاستثمار هنا هو شراء وامتلاك العقارات بجميع أنواعها وأشكالها، أو تأسيس وإنشاء مشروع للاستثمار يتكفّل المهاجر خلاله دفع الضرائب والالتزامات المادية للسلطات التركية.
الهجرة بهدف الزواج: سواء أكان بالزواج من امرأة تركية أو العكس، بحيث لا يتمكن الشخص من الحصول على الجنسية إلا بعد الإقامة ثلاث سنوات على الأقل في تركيا.
الهجرة من أجل العمل: الجدير بذكره هنا أنّ تركيا غيرها من البلدان يوجد فيها نسبة بطالة معينة؛ لذلك لا تعطى تأشيرة السفر إلى تركيا بهدف العمل إلا بعد الاتفاق مع شركة أو مصنع هناك.

ربما تشاهد أيضأ:
أين تقع دولة الإكوادور واهم المعلومات عن دولة الإكوادور

* الهجرة للدراسة: تعطي المعاهد والكليات والجامعات التركية شهادات مميزة ومعترف بها دولياً؛ لذلك يمكن لأي شخص الحصول على تأشيرة سفر بهدف الدراسة فقط دون العمل أبداً.

الهجرة الإنسانية: وهي أكثر أنواع الهجرة المنتشرة حالياً؛ نتيجة انتشار الحروب، وتركيا معروفة باستقبالها لأعداد كبيرة من اللاجئين السوريين والعراقيين.
الهجرة الحرة طويلة الأمد: وهذه الهجرة تمكّن الشخص من الانتقال بحرية تامة من مكان إلى آخر، لكن يمنع من العمل فيها، ويتوجب عليه دفع مبلغ ثلاثمئة دولار شهرياً للسلطات التركية بدل عن الإقامة.

الإقامة في تركيا دون تصريح

كل ما يخص سفر المصريين لتركيا لعام 2019
أولا الموافقة الأمنية:
– لو انت / انتي سنك من 18 لـ 40 سنة لازم تعمل موافقة أمنية علشان تسافر تركيا بغض النظر عن مهنتك.

ربما تشاهد أيضأ:
اين تقع دولة التشيك - عاصمة التشيك براغ

شروط السفر إلى تركيا للمصريين

1- لو انت عندك مهنة فى الباسبور بتعمل فيزا سياحة أو زيارة أو عمل وبعد كده تروح مجمع التحرير وتصور الفيزا والباسبور وبتستلمها بعد 3 ايام عمل وتكلفتها نص جنيه(لازم تكون عارف اسم والدك خماسي وتاريخ ميلاده لأنهم بيطلبوهم منك هناك)
2- لو انت مكتوب عندك فى الباسبور طالب أو حاصل على (بكالوريوس او ليسانس أو دكتوراه) لازم تكون نوع الفيزا زيارة مش سياحة علشان تعمل الموافقة الأمنية، ولازم حد من تركيا يبعتلك دعوة مترجمة وموثقة
3- الموافقة الأمنية بتستلمها بعد 4 أيام وصلاحيتها شهرين من تاريخ الإستلام.
4- الموافقة الأمنية صلاحيتها شهرين من تاريخ الإستلام.
5- العنوان : مكتب رقم 15 – مكتب ظابط الإتصال – الدور الأول – مجمع التحرير
– ميدان التحرير – القاهرة (أقرب محطة مترو السادات)

خطوات استخراج الموافقة الأمنية

1- الأوراق المطلوبة ( جواز سفر ساري المفعول – كشف حساب بنكي على اخر 6 شهور فيه مبلغ مش اقل من 10.000 جنيه والأهم يكون عليه عمليات سحب وايداع كويسه، وكمان ينفع حساب الوالد أو الوالدة او دفتر توفير أو اي إثبات أملاك – خطاب من العمل “لو انت طالب أو طالبة بتجيب شهادة قيد من الجامعة” – حجز طيران وفندق مبدئي – صورتين شخصية 4×6 – الأبليكيشن اللى هتعمله من موقع السفارة + وتحديد الميعاد فى السفارة – تأمين طبي لمدة 3 شهور) تحديث بتاريخ 10 إبريل “التأمين الطبي لازم يكون 3 شهور” (الشركة بتساعدك في الأبلكيشن وحجز طيران وفندق مبدئي وتكلفة الأوراق 300 جنيه مصري) .
2- خطوات التقديم على الفيزا من خلال الموقع الرسمي من هـنـا
ولازم ترفع كل الأوراق على الموقع وتاخد ميعاد علشان تروح تقدم فى السفارة والإستلام بعد إسبوع والتكلفة 60 دولار أمريكي (تحديث بتاريخ 1 يناير 2017 ) للدخول مرة واحده ، والفيزا المتعددة بـ 200 دولار أمريكي. (مش هتدخل السفارة من غير ورقة الميعاد) (حاليا تقديم على الفيزا من خلال سنتر MZ ) .

ربما تشاهد أيضأ:
أين تقع دولة الإكوادور واهم المعلومات عن دولة الإكوادور

ثانيا خطوات استخراج الفيزا من السفارة

1- يكون معاك حجز فندق بالفترة اللى هتقعد فيها فى تركيا و مبلغ 50$ على كل يوم.
2- تذاكر طيران ذهاب وعودة على (Turkish Airlines, Pegasus Airlines, Onur Air or Egypt Air.) النقطة دي مهمة جدا لأن فى طيران Alitalia شارتر بيطلع من مصر بس ده مش هينفع تسافر عليه لو انت معاك فيزا اون لاين.
3- باسبور صالح لمدة 6 شهور من تاريخ الدخول لتركيا.
4- سنك أقل من 20 سنة أو أكبر من 45 سنة، أو معاك فيزا أمريكا أو فيزا لأي دولة من دول الشنغن أو الملكة المتحدة او أيرلندا.
5- غرض السفر يكون السياحة أو العمل.
6- بتدفع رسوم الفيزا 20 دولار عن (Mastercard/Visa/UnionPay credit or debit card.) وبتستلم فيزا صالحة لمدة 180 يوم ولكن شرط الأقامة أقل من 30 يوم فى تركيا، بتستلم الفيزا على الإيميل وتطبعها وتطلع بيها على المطار من غير متروح السفارة وكمان من غير موافقة أمنية لو سنك أقل من 18 أو أكبر من 45 سنة.

ربما تشاهد أيضأ:
اين تقع دولة التشيك - عاصمة التشيك براغ

ثالثا شروط استخراج فيزا الإلكترونية

يقول محمد عبد الله: ” زى ما وعتدكم ان شاء الله انى هكتب موضوع عن طرق الهجره الى تركيا وظروف الحياه والعمل واللغة ووو.. الخ ”
فى الموضوع انا هحاول ان شاء الله انى اختصر وفى نفس الوقت اعطى التفاصيل الكافيه فى حدود علمى إن شاء الله والموضوع فى اجابه لأغلب الأسئله اللى اتسألتنى من اصدقائى او الناس اللى كانت بتبعتلى بصفه عامه وتستفسر عن السفر والهجره لتركيا .
وبالمناسبه فى حجات تميزك انت كمان كعربى وكمصرى تحديداً وتديك فرصه كويسه هنتعرف عليها دلوقتى ان شاء الله ، فانا هتكلم فى نقطه نقطه بالترتيب منعاً للتشتت , فنبدأ على بركة الله وربنا يجازينا خير ويفك أسر مصر .
وبعتذر مقدماً لو فى حاجه انا ذكرتها مش صح بالظبط انا كتبت الموضوع على الرغم من ظروفى اليومين دول عشان فى نس كتير سالتنى وربنا سبحانه وتعالى يعين الجميع ويوفقهم للى فيه الخير .
لو فى حد من اصدقائى فى تركيا اللى عندى على الفيس وشايف حاجه مش صح او توضيح اكتر ممكن يبعتلى اعدل الموضوع بس انا حاولت اتاكد من معلوماتى بقدر الإمكان ولو فيه حاجه افتكرتها هعمل تعديل وهذكرها فوق ان شاء الله.

ربما تشاهد أيضأ:
اين تقع دولة التشيك - عاصمة التشيك براغ

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *