توقعات برج القوس لشهر فبراير 2019

كتابة: جنات ابو السعود - آخر تحديث: 1 فبراير 2018
توقعات برج القوس لشهر فبراير 2019

شخصية برج القوس تختلف عن باقي الابراج فيتميز بطبيعته النارية وبعاطفة متوهجة ومتوقدة فيعتبر من اكثر الاشخاص حنانا ورقة كما يعشق الاجواء الرومانسية والخيالية وتجذبه اجواء المطر والضباب , من اصحاب القلوب القوية ………لقراءة المزيد تابعونا علي موقع ” لحظات “

امرأة برج القوس

c

توقعات برج القوس

توقعات برج القوس

برج القوس هو البرج التاسع من الأبراج الإثني عشر من دائرة البروج ، أي قوس من دائرة مسار الشمس. برج من الجهة الجنوبية للسماء. تمر الشمس من برج الجدي من 23 نوفمبر إلى 21 ديسمبر. تكون الشمس في هذا البرج عند أواخر الخريف. في الماضي البعيد كانت كوكبة القوس (الرامي) في هذه البرج ويسمي بالقوس، واليوم كوكبة فلكية العقرب فيها نتيجة لتقدم محور الأرض
الهدوء، الأناقة، عدم التكبر، مكار، مخادع، يستغل ضعفه فى جلب الشفقة، الرومانسية

كوكب برج القوس:

توقعات برج القوس

توقعات برج القوس

كوكب : ناري
الأبراج التي يتوافق معها برج القوس: الجوزاء والحمل

الأبراج التي لا يتوافق معها برج القوس: الثور، السرطان، العذراء، العقرب والجدي

الحجر الكريم: حجر الزركون الأزرق

من صفات هذا البرج

امرأة برج القوس من الشخصيات الفضولية للغاية وتسعى لاكتشاف أشياء جديدة في الحياة، كما أنها تبحث عن الحقيقة في كل أمر. لديها جانب فلسفي في التفكير وتحب اكتشاف الفرص الجديدة والخيارات المتاحة أمامها ولا تيأس في ذلك.

امرأة برج القوس متحررة، ساحرة، تحب التغيير، وعندما تدخل أي مكان تعلم أن معظم الأنظار عليها. هي مستقلة ومتفتحة العقل ولا تعمل وفقا لجدول لأنه يشعرها بالتقيد. تحتاج امرأة القوس إلى المرونة في حياتها وتحب أن تشعر بأنها قادرة على تغيير خططها بما يناسبها بشكل أفضل. لا أحد يملي على هذه المرأة ما تفعله فتصرفاتها تنبع منها فقط

مميزات برج القوس

مميزات برج القوس: متفائل، صريح، مغامر، طموح، كريم

عيوب برج القوس

عيوب قليل الاهتمام، الثقة الزائدة بالنفس، متناقض، سطحي
برج القوس:
شعارهم في الحياة: “أنا أتفلسف، وأسعى… إذا أنا موجود”

القوس مع الحب والعلاقات العاطفية

تبحث امرأة برج القوس عن الرجل الذي يستطيع أن يكون صديقا لها قبل أن يكون شريك حياتها لتكون قادرة على مشاركته المعني الحقيقي للحب. إنها صادقة ومخلصة وتستحق ثقة الآخرين، تستطيع امرأة برج القوس أن تحتفظ بقدر من الاستقلالية التي تزيدها جاذبية وسحرا في عيون الرجل. إلا أن المشكلة التي تقع فيها امرأة برج القوس دوما، هي صعوبة التقرقة بين الصداقة والحب كما أنها تقع في الحب سريعا. ومع ذلك، فإنها تحرص على أخذ وقتا كافيا للتعرف على الشخص الذي تحبه قبل الزواج منه. تحب امرأة برج القوس الشعور بالأمان والحماية من قبل شريك حياتها ولكنها في الوقت ذاته ترفض أن تُوجّه إليها الأوامر طوال الوقت.

القوس والعمل

لا تحب امرأة برج القوس المسؤولية وتحاول قدر الإمكان تجنبها. تعرف جيدا كيف تسير للأمام نحو هدفها، وعادة لا يكون المال، بل الشهرة والشعور بالتميز. تستطيع امرأة برج القوس أن تكون نجمة في الشيء الذي تعشقه أو الذي ترغب في تركيز اهتمامها عليه. طبيعتها الطموحة تساعدها في الوصول إلى أهدافها واحدا تلو الآخر.

القوس والأصدقاء

امرأة برج القوس صديقة رائعة، قد تفعل أي شيء من أجل مساعدة الأشخاص المقربين إليها. يستطيع أصدقائها الاعتماد عليها في الأوقات التى يحتاجونها فيها. هي أيضا مغامرة وتحفز المحيطين بها دوما على تجربة الأشياء الجديدة والمثيرة في الحياة.

القوس والموضة

لأن امرأة برج القوس فضولية وتحب الاكتشاف، فإنها تفعل نفس الشيء في الموضة والأزياء. لا يهم امرأة برج القوس أن تكون أيقونة الموضة أو أن ترتدي أحدث الصيحات في عالم الأزياء، لكن يكفيها ارتداء الملابس التي تشعرها بالراحة. هي أيضا تحب الألوان والملابس الفضفاضة وتشعر براحة أكبر عندما ترتدي الملابس الرياضية. تعتمد امرأة برج القوس مكياجا خفيفا ونادرا ما ترتدي المجوهرات. تجدها محتفظة فقط بقطع الإكسسوارات التي ترتبط بذكريات هامة في حياتها. تميل امرأة القوس إلى الستايل البسيط والبوهيمي وإذا أردنا أن نصف ستايل أزياء امرأة القوس في جملة واحدة، فستكون “نسمة من الهواء المنعش

رجل برج القوس

عاشق بارع وحبيب مغامر:
رجل القوس الرامى لسهام الحب، عنده قدرة انه ينال اعجاب أي بنت هو ممكن يعجب بيه، جذاب، وشاطر قوي في المغازلة، بيحب يفهم ويتعمق في معني واحساس الحب قبل ما يقع فيه.

لكن ساعات بيكون صعب يتفهم ومتناقض فى شخصيته ساعات بيكون كأنه رجل متجوز ليه سنين وعاقل ورصين، وساعات تانية بيكون شاب كله حيوية وقلبه مجنون فى الحب وده عشان هو بيحب يتقمص كل الشخصيات الممكنة في الحب ويحب يجرب ويعيش شعور كل شخصية. بيدور على البنت اللى بتشاركه اهتمامته المتغيرة دايم وبتعشق السفر وتكون عفوية جدا وعلى طبيعتها زيه بالظبط. مش بيحب التملك ولا محب غيور وبيستنى من شريكة حياته تقدر استقلاله.

2- متفائل:
رجل البرج ده متفائل قوي، دايما باصص لقدام وبيصحي كل يوم يدور على مغامرة جديدة، سواء سفر، شغل ولعب، هو عايش حياتة عشان يتعلم كل يوم حاجة جديدة، عقلة متفتح وسريع البديهة. ولو شخص دخل معاه في مناقشة هتلاقية بيتحمس وبيتكلم معاه بعمق وبمنتهي الشغف.

3- الفلوس مش من أولوياته:
رجل برج القوس بيعتبر متهور شوية لما نيجى نتكلم عن الجانب المادى لأنه بيحب يصرف ويتمتع بالحياة ومش بيركز فى الفلوس اللى معاه ومش بيحب يستثمر فلوسه ويحوشها لان ده بيعتبر عكس طبيعته اللى بتكره التقييد وعدم الحرية. لو حصل وخسر اى فلوس عمره ما بيفكر فى الناحية السلبية.

4- صديق صريح جدا:
مبهج وأهل للثقة، عنده أصحاب كتير جد، كريم وعلى طول عنده استعداد انه يساعد أصحابه وعيلته، رجل برج القوس عفوى جد ومش بيحب يخبى اى حاجة وزى ما بيقولوا اللى فى قلبه على لسانه مش بيفكر فى اى حاجة قبل ما يقولها اذا كانت سلبية وايجابية لان اهم حاجة عنده انه يقول الحقيقة ويكون صريح وده بيجذب عدد كبير من اصحابه ليه لانهم بيحبوا يسمعوا رأيه ونصيحته دايما.

5- نشيط جدا:
عشان رجل برج القوس عاشق للمغامرة والسفر فنادرا ما هتلاقيه فى مكان واحد ! بيتحرك كثير جد ويسافر كثير ونشيط وده بيخليه ميهتمش بلعب الرياضة لانه عارف ان الحركة الكثير دى بتخليه يحافظ على وزنه وشكله الجذاب جدا. انما الحركة الكثير دى بتسببله متاعب ساعات وبترهقه.

5- مثالى ويعشق التحدى:
رجل بيبحث عن التحدي طول الوقت، مش غريب انك تلاقى رجل برج القوس فى مظاهرة لان فى جزء فى شخصيته مثالى جد وبيشوف انه واجب عليه انه يدافع عن الحق والخير. اما الجزء العاشق للتحدى فبيخليه ميقدرش يشتغل فى حاجة تقيد حريته وتفكيره ممكن تلاقيه فى مجال السياحة والاستشارات والفلسفة.

الرجل القوس رجل جدير بالثقة، عاشق مغوار، لو اديتله ثقتك التامة ومحاولتيش تبيني غيرتك، وقدرتي تشاركيه فى طموحاته، حماسته وافكاره المتفائلة هتقدري تستحوذي على قلبه وهتعيشي معاه حياة كلها تفاؤل وأستمتاع، لأنه ببساطة هو رجل بيعرف إزاي يعييش شريكة حياته في منتهي الحب والسعادة.

لقراءة المزيد من قراءة الابراج ادخل علي الموقع الرسمي ” لحظات ”

30 مشاهدة
التالي
ملابس محجبات موديلات فساتين مخمليه 2019
السابق
الترانش كوت من افضل القطع التي تعتمد عليها النساء